Vrijdag 8 november 2024
Congres Levende Talen 2024
Inschrijven is mogelijk tot 25 oktober.
Wat kan ik verwachten?
BEGRIJPEN EN BEGREPEN WORDEN – Talen in samenhang
Op vrijdag 8 november 2024 vindt het jaarlijks Levende Talen congres plaats met als titel “Begrijpen en begrepen worden – Talen in samenhang”. De keynote wordt verzorgd door Gert Rijlaarsdam waarin hij ingaat op een samenhangend leerplan taal. In het middagprogramma vinden er 60 workshops plaats.
De dag vindt plaats bij de Buitensociëteit in Zwolle (tegenover het station). Tijdens het congres vinden de uitreikingen van het Europees Talenlabel 2024 en de Gerard Westhoff talendidactiekprijs plaats.
Elke deelnemer kan aan drie workshops deelnemen. Er zijn in totaal 60 workshops: workshopronde A duurt van 11.00 – 12.00 uur, ronde B van 13.00 – 14.00 uur en ronde C van 14.15 uur – 15.15 uur.
Dagprogramma
8.30 ontvangst
9.30 opening door dr. Jelle Kaldewaij, voorzitter Levende Talen
9.45 Lezing prof. dr. Gert Rijlaarsdam. Begrijpen en begrepen worden. Samenhang in leerplan, praktijk en toetsing in taalonderwijs.
10.15 pauze en bezoek aan informatiemarkt
11.00 workshopronde A
12.00 lunchbuffet, bezoek aan informatiemarkt, pitchen voor het Europees Talenlabel 2024
13.00 workshopronde B
14.15 workshopronde C
15.15 pauze en bezoek aan informatiemarkt
15.45 intermezzo – uitreiking van het Europees Talenlabel voor innovatief talenonderwijs 2024 uitreiking van de Gerard Westhoff Taaldidactiekprijs 2024
16.45 borrel
Plenaire lezing
Prof. dr. Gert Rijlaarsdam
Prof. dr. Gert Rijlaarsdam, Universiteit van Amsterdam opent congres Levende Talen 2024.
Het congres kreeg de titel Begrijpen en Begrepen Worden. Dit is de kern van al het onderwijs. Leerlingen gaan naar school om de wereld te begrijpen en om zelf begrepen te worden. Taal kunnen gebruiken is daarbij essentieel. Zo leren leerlingen de wereld, zichzelf, en anderen kennen, maken leerlingen zichzelf kenbaar, en leren zij te denken en communiceren over taalgebruik. Taaldocenten staan aan de basis van alle leren, in alle vakken.
Aantrekkelijk en effectief taalonderwijs vraagt om betekenis en samenhang. In een leerplan, in de onderwijspraktijk, in de toetsing. In de lezing onderzoek ik aan de hand van enkele principes in hoeverre de huidige leerplanvoorstellen een fundament leggen voor zulk onderwijs.
Workshops
Paul Halma en Marrit van der Guchte
- Alle talen
ChatGPT als gesprekspartner in de mvt-les
Gera Vonk-Huisjes
- Alle talen
Begrepen en begrepen worden in Gebarentaal
Mirjam Günther, Babs Gezelle Meerburg, Joana Duarte, Catherine van Beuningen en Daniela Polišenská
- Alle talen
Talenbewust lesgeven
VOL Christine Vidon
- Alle talen
Vocabulaireverwerving volgens een Usage Based Approach
Rob Honig
- Alle talen
Debatteren: effectief werken aan alle aspecten van mondelinge taalvaardigheid
Koos van ’t Hul
- Alle talen
Hoe krijg ik mijn vaksectie in een lerende stand?
Jeanette den Toonder & Judith Jansma
- Alle talen
Lees en vergelijk! Literatuuronderwijs in meertalige context
Andrea Lutz en Andre Coenders
- Alle talen
Interview over toekomstige ce’s
Judith Barreto
- Alle talen
Burgerschap in je taalles met de hoeden van De Bono
Sebastiaan Dönszelmann
- Alle talen
Doeltaaldidactiek (over doeltaal-leertaal en vreemdetaalverwerving)
VOL Bregje Verbruggen en Fernanda Martino Avila
- Alle talen | Italiaans | Spaans
Ontdek de kracht van AI in taallessen
Jessica Paardekooper, Claire Smulders en Zhiyu Fan
- Chinees
Chinese literatuur – domein C vakvernieuwing
Kitty Zoontjes en Daan den Iseger
- Duits
Projekte im Deutschunterricht
Gorik Hageman en Tine De Koninck
- Duits
Lernszenarien, die motivierende und aktivierende Didaktik für den DaF-Unterricht
Aly Jellema, Inge Elferink, Melanie van der Mossel, Hanneke Mul-Poelarends en Pieter Cnossen
- Duits | Frans | Spaans
Taakgericht werken aan talen en culturen
Marleen Spierings en Paulina van Bergem
- Engels
Second life for the classics
Esther van Loo
- Fries | Limburgs | Nederlands | Nedersaksisch
Plat is uueveral en nurges
Aline van der Burg
- Nederlands
Fictie op het vmbo
Liselore van Ockenburg en Daphne van Weijen
- Nederlands
Schrijfvaardigheid verbeteren door geautomatiseerde feedback op het lees-schrijfproces. Kan dat?
Patrick Rooijackers
- Nederlands
Alternatieve leestoetsen (lezing)
Blanca Cano González en Ana Llamazares Carballo
- Spaans
Tierra dentro. La lectura y la expresión de lo que lleva la gente en su interior
Gerard Westhoff-Taaldidactiekprijs

Europees Talenlabel
Prijzen
Leden
Niet-leden
Gepensioneerde leden en student-leden
Mocht u vragen hebben, neem contact op met bureau Levende Talen (congres@levendetalen.nl, 030-2059978).