Zaterdag 15 april 2023, Hogeschool van Amsterdam
Fysiek Congres Levende Talen 2023
Wat kan ik verwachten?
Op zaterdag 15 april 2023 organiseert Levende Talen haar jaarlijkse fysieke congres op de Hogeschool van Amsterdam (Wibauthuis (WBH), Wibautstraat 3 B, Amsterdam).
Deze keer staat de vernieuwing van de examenprogramma’s voor het voortgezet onderwijs centraal. We stellen een gevarieerd programma samen met een spannende plenaire lezing verzorgd door Bart Deygers (Universiteit Gent), workshops over uiteenlopende aspecten van nut, noodzaak en praktijk van toetsen en beoordelen én adviesbijeenkomsten waarin de deelnemers kunnen meepraten over de nieuwste tussenproducten van de vakvernieuwingscommissies. Tijdens het congres zullen de eerste concepten van nieuwe eindtermen ter tafel liggen.
Het programma wordt hieronder weergegeven:
09.15 uur – 10.00 uur | Inloop |
10.00 uur – 11:00 uur | Plenaire lezing Bart Deygers |
11.30 uur – 12.30 uur | Ronde A |
12.30 uur – 13.30 uur | Lunch & uitgeversmarkt |
13.30 uur – 14.30 uur | Ronde B |
Plenaire lezing Bart Deygers
Vanaf 2024 zullen leerlingen in het Vlaamse onderwijs voor het eerst centrale toetsen maken. De toetsen hebben als doel om de kwaliteit en de effectiviteit van het onderwijs na te gaan en om die kwaliteit en effectiviteit waar nodig op te krikken. Vlaanderen zet die stap relatief laat; in heel wat OECD-landen zijn centrale toetsen al lang een onderdeel van het onderwijslandschap en in enkele van die landen is hun impact en effect goed gedocumenteerd. Tijdens deze presentatie schets ik wat we in Vlaanderen denken te hebben geleerd van de ervaringen van de landen – waaronder Nederland – en hoe wij hopen om mogelijke negatieve gevolgen te vermijden. We doen dat in het volle besef dat al onze ‘voorbeelden’ toen ze met centrale toetsing van start gingen, dezelfde goede bedoelingen en dezelfde hoge ambities hadden, als wij.
Bart Deygers is professor tweedetaalverwerving NT2 en assessment aan de Universiteit Gent. Zijn onderzoek en onderwijs gaat over de maatschappelijke impact die taalvaardigheid heeft en de kansen die onderwijs en toetsen (niet) bieden. Hij leidt de ontwikkeling van centrale taaltoetsen Nederlands in Vlaanderen, was voorzitter van de werkgroep visie Centrale Toetsen bij de Nederlandse Taalunie en is lid van de TOEFL-stuurgroep bij Educational Testing Service.
Workshops
Astrid Eelkema
- Alle talen
Intercultureel bewustzijn in leerlijn en schoolexamen – een schoolvoorbeeld
Roeland Harms & Marieken Pronk
- Alle talen
Taalvaardigheid in breder verband: weerspiegelen de nieuwe exameneisen wat leerlingen nodig hebben?
Martijn Prins
- Alle talen
The Sergeants Speak: Identifying the Language Needs of the Royal Netherlands Army
Xandra de Bode
- Alle talen
Formatief evalueren van schrijfvaardigheid op het mbo: hoe doe je dat?
Charline Rouffet
- Alle talen
Toetsen om te leren: effecten van een communicatief toetsprogramma op het vakdidactisch handelen van docenten moderne vreemde talen
Patrick Rooijackers
- Nederlands | Alle talen
Leesbegrip toetsen: kan het anders dan met begripsvragen?
Yra van Dijk
- Nederlands | Alle talen
Objectieve beoordeling van creatief schrijven in de klas?
Dorothé Elshof
- Nederlands - alle talen
Meertaligheid en diversiteit van onze samenleving: wat betekenen die voor de actualisering van eindtermen en examenprogramma’s?
Sebastiaan Dönszelmann & Carolina de Groot
- Alle talen
Taalbewustzijn in de mvt-les: het kan zó! (Deel 1)
Anna Talamoni Rahmat
- Alle talen
Kritische en onderzoekende houding in het taalonderwijs
Doris Abizitsch & Florentine Krijnen
- Alle talen
De mogelijkheden van cultuurbewustzijn in het vto
Twan Robben & Hanneke Houkes
- Nederlands
Samenhang in het PTA Nederlands door morele thema’s
Anke Herder & Jocelijn Pleumeekers
- Nederlands
Naar nieuwe kerndoelen en eindtermen Nederlands
Daniela Fasoglio & Marjon Tammenga
- Alle talen
Op weg naar nieuwe examenprogramma’s voor de talen
Hanneke Gerits
- Nederlands
Actualisering van Nederlands: de eerste set concepteindtermen en conceptkerndoelen
Catherine van Beuningen & Daniela Polisenska
- Duits | Engels | Frans | Spaans | Nederlands
Zelf aan de slag met meertalige werkvormen
Nivja de Jong & Janine Berns
- Alle talen
Nadenken over toetsing van taal en inhoud bij de moderne vreemde talen
Robert Chamalaun
- Nederlands
Oh, die ellendige werkwoordspelling toch
Kees van Ruremonde
- Alle talen
MVT-breed: geen cijfers, maar ERK-niveaus als beoordeling
Kim VanKoughnett
- Alle talen
Beroepsgericht Taal: Hoe gebruik je mbo-kwalificatie dossiers voor het ontwikkelen van pedagogische taaltaken?
Gert Rijlaarsdam
- Nederlands
Een nieuw leerplan Nederlands; uitgangspunten
Martijn Koek
- Nederlands
Geïntegreerd toetsen (Nederlands)
Camille Welie & Anne Kerkhoff
- NT2
Perspectief op doelen en examens vanaf NT2
Sebastiaan Dönszelmann & Carolina de Groot
- Alle talen
Taalbewustzijn in de mvt-les: het kan zó! Deel 2
Mayte Ibáñez Morocho
- Spaans
Consciencia lingüística en la clase de ELE
Bas Trimbos & Loes Groen
- MVT
Verkenning ERK-niveaus voor de nieuwe examenprogramma’s moderne vreemde talen
Fernanda Martina
- Spaans
Meepraten over vakvernieuwing: adviesgesprek Spaans
- Engels
Meepraten over vakvernieuwing: adviesgesprek Engels
- Duits | Frans
Meepraten over vakvernieuwing: adviesgesprek Duits en Frans
Hanneke Gerits
- Nederlands