Vrijdag 8 november 2024
Congres Levende Talen 2024
Wat kan ik verwachten?
BEGRIJPEN EN BEGREPEN WORDEN – Talen in samenhang
Op vrijdag 8 november 2024 vindt het jaarlijks Levende Talen congres plaats met als titel “Begrijpen en begrepen worden – Talen in samenhang”. De keynote wordt verzorgd door Gert Rijlaarsdam waarin hij ingaat op een samenhangend leerplan taal. In het middagprogramma vinden er 60 workshops plaats.
De dag vindt plaats bij de Buitensociëteit in Zwolle (tegenover het station). Tijdens het congres vinden de uitreikingen van het Europees Talenlabel 2024 en de Gerard Westhoff talendidactiekprijs plaats.
Elke deelnemer kan aan drie workshops deelnemen. Er zijn in totaal 60 workshops: workshopronde A duurt van 11.00– 12.00 uur, workshopronde B van 13.00 – 14.00 uur, workshopronde C van 14.15 uur – 15.15 uur. Inschrijven voor de workshops gebeurt tegelijk met het aanmelden voor de CLT. Op 1 september opent de inschrijving.
Plenaire lezing Bart Deygers
Vanaf 2024 zullen leerlingen in het Vlaamse onderwijs voor het eerst centrale toetsen maken. De toetsen hebben als doel om de kwaliteit en de effectiviteit van het onderwijs na te gaan en om die kwaliteit en effectiviteit waar nodig op te krikken. Vlaanderen zet die stap relatief laat; in heel wat OECD-landen zijn centrale toetsen al lang een onderdeel van het onderwijslandschap en in enkele van die landen is hun impact en effect goed gedocumenteerd. Tijdens deze presentatie schets ik wat we in Vlaanderen denken te hebben geleerd van de ervaringen van de landen – waaronder Nederland – en hoe wij hopen om mogelijke negatieve gevolgen te vermijden. We doen dat in het volle besef dat al onze ‘voorbeelden’ toen ze met centrale toetsing van start gingen, dezelfde goede bedoelingen en dezelfde hoge ambities hadden, als wij.
Bart Deygers is professor tweedetaalverwerving NT2 en assessment aan de Universiteit Gent. Zijn onderzoek en onderwijs gaat over de maatschappelijke impact die taalvaardigheid heeft en de kansen die onderwijs en toetsen (niet) bieden. Hij leidt de ontwikkeling van centrale taaltoetsen Nederlands in Vlaanderen, was voorzitter van de werkgroep visie Centrale Toetsen bij de Nederlandse Taalunie en is lid van de TOEFL-stuurgroep bij Educational Testing Service.
Workshops
Astrid Eelkema
- Alle talen
Intercultureel bewustzijn in leerlijn en schoolexamen – een schoolvoorbeeld
Roeland Harms & Marieken Pronk
- Alle talen
Taalvaardigheid in breder verband: weerspiegelen de nieuwe exameneisen wat leerlingen nodig hebben?
Martijn Prins
- Alle talen
VERVALT -The Sergeants Speak: Identifying the Language Needs of the Royal Netherlands Army
Xandra de Bode
- Alle talen
Formatief evalueren van schrijfvaardigheid op het mbo: hoe doe je dat?
Charline Rouffet
- Alle talen
Vervalt!
Patrick Rooijackers
- Nederlands | Alle talen
VOL -Leesbegrip toetsen: kan het anders dan met begripsvragen?
Yra van Dijk & Marie-José Klaver
- Nederlands | Alle talen
Objectieve beoordeling van creatief schrijven in de klas?
Dorothé Elshof & Koen van der Ven
- Nederlands - alle talen
Meertaligheid en diversiteit van onze samenleving: wat betekenen die voor de actualisering van eindtermen en examenprogramma’s?
Sebastiaan Dönszelmann & Carolina de Groot
- Alle talen
Taalbewustzijn in de mvt-les: het kan zó! (Deel 1)
Anna Talamoni Rahmat
- Alle talen
Kritische en onderzoekende houding in het taalonderwijs
Doris Abizitsch & Florentine Krijnen
- Alle talen
De mogelijkheden van cultuurbewustzijn in het vto
Twan Robben & Hanneke Houkes
- Nederlands
Samenhang in het PTA Nederlands door morele thema’s
Christine Brackmann & Jocelijn Pleumeekers
- Nederlands
Naar nieuwe kerndoelen en eindtermen Nederlands
Daniela Fasoglio & Marjon Tammenga
- Alle talen
Op weg naar nieuwe examenprogramma’s voor de talen
Hanneke Gerits
- Nederlands
Actualisering van Nederlands: de eerste set concepteindtermen en conceptkerndoelen
Catherine van Beuningen & Daniela Polisenska
- Duits | Engels | Frans | Spaans | Nederlands
Zelf aan de slag met meertalige werkvormen
Nivja de Jong & Janine Berns
- Alle talen
Nadenken over toetsing van taal en inhoud bij de moderne vreemde talen
Robert Chamalaun
- Nederlands
Oh, die ellendige werkwoordspelling toch
Kees van Ruremonde
- Alle talen
MVT-breed: geen cijfers, maar ERK-niveaus als beoordeling
Kim VanKoughnett
- Alle talen
Beroepsgericht Taal: Hoe gebruik je mbo-kwalificatie dossiers voor het ontwikkelen van pedagogische taaltaken?
Gert Rijlaarsdam
- Nederlands
Een nieuw leerplan Nederlands; uitgangspunten
Martijn Koek
- Nederlands
Geïntegreerd toetsen (Nederlands)
Camille Welie & Anne Kerkhoff
- NT2
Perspectief op doelen en examens vanaf NT2 – Vervalt!
Sebastiaan Dönszelmann & Carolina de Groot
- Alle talen
Taalbewustzijn in de mvt-les: het kan zó! Deel 2
Mayte Ibáñez Morocho
- Spaans
Consciencia lingüística en la clase de ELE
Bas Trimbos & Loes Groen
- MVT
Verkenning ERK-niveaus voor de nieuwe examenprogramma’s moderne vreemde talen
Stephanie Lemmel-Huisman
- Duits en Frans
Meepraten over vakvernieuwing: adviesgesprek Duits en Frans
Andrea Lutz
- Engels
Meepraten over vakvernieuwing: adviesgesprek Engels
Fernanda Martino
- Spaans
Meepraten over vakvernieuwing: adviesgesprek Spaans
Hanneke Gerits
- Nederlands